Hoe geef je leerlingen handvatten en inzichten om zich goed te kunnen ontwikkelen? Daar is deze mentorentraining op gericht. Speciaal voor mentoren in vo en mbo die willen zorgen voor een veilige, plezierige en gemotiveerde klas.
Met deze training wordt een invulling gegeven aan de drie belangrijkste voorwaarden voor leren. Zoals Luc Stevens (NIVOZ) schrijft, ontleend aan de Self Determination Theory: “Als in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan deze drie basisbehoeften bij de leerling, is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren.”
Basisbehoeften:
In deze training gaan we met de mentoren in de praktijk aan de slag om ervoor te zorgen dat ze begrijpen wat deze basisbehoeften inhouden en hoe je deze kunt stimuleren en ondersteunen bij de leerling. Zodat er een veilig leerklimaat en een verbonden klas ontstaat.
Mentoren of docenten die:
Je voelt je bekrachtigd om als authentiek rolmodel te interacteren met jouw klas.
Je ontvangt 6 nieuwe draaiboeken vol tools en werkvormen om in te zetten, inclusief verdiepende artikelen en filmpjes over de inhoud.
De studenten worden meer gefaciliteerd in sociaal-emotionele ontwikkeling.
De mentoren die deelnemen, ontwikkelen een ritme en werkwijze van onderlinge intervisie, die kan worden voortgezet op lange termijn om de ontwikkeling en duurzaamheid te blijven ondersteunen.
Tijdens deze training word je begeleid om zelf in jouw mentoruur met de werkvormen aan de slag te gaan. Op deze manier wordt er een doorgaande leerlijn ontwikkeld.
Voel je een gezonde spanning/weerstand maar ben je wel nieuwsgierig? Wees meer dan welkom!
Want dat dit een spannend en confronterend proces is, dat is heel normaal. Het vak van docent of mentor is ondergewaardeerd, niet in de laatste plaats omdat het zo’n vak is wat je met hart en ziel, fysiek, elke dag opnieuw, doet! Je stapt in de ring, niet wetende wat je voor je neus krijgt. Wij hebben daar een ongekend respect voor, vooral omdat we zelf ook uit ervaring weten hoe spannend en uitdagend het kan zijn.