Skip to main content

Hoe sociaal-emotioneel leren en zelfzorg helpen om burn-out te voorkomen.

By 27 november 2024december 11th, 2024Sociaal-emotioneel leren, Burn-out

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat het aantal jongeren dat kampt met burn-outklachten sterk stijgt. Volgens recente rapporten geeft bijna één op de vijf jongeren aan last te hebben van stressgerelateerde klachten, zoals vermoeidheid, concentratieproblemen en prikkelbaarheid. Deze klachten kunnen leiden tot een burn-out als ze niet op tijd worden herkend en aangepakt.

Hoewel burn-out lange tijd werd geassocieerd met werkende volwassenen, zien we nu dat zelfs middelbare scholieren en studenten worstelen met dezelfde symptomen. De druk om te presteren, hoge verwachtingen vanuit de maatschappij en sociale media dragen bij aan een constante vergelijking en een gevoel van ‘niet goed genoeg zijn’.

Waarom jongeren zo kwetsbaar zijn

In de adolescentie gebeurt er veel op mentaal, fysiek en emotioneel vlak. Jongeren zijn bezig met hun identiteit en voelen vaak de druk om te voldoen aan verwachtingen van ouders, docenten en hun sociale omgeving. Dit wordt nog verergerd door de invloed van sociale media, waar het lijkt alsof iedereen een perfect leven leidt. Het gevolg? Veel jongeren voelen zich chronisch gestrest, onzeker en angstig.

Daarnaast ontbreekt het vaak aan de juiste tools om met deze stress om te gaan. Helaas wordt er op veel scholen nog vooral gefocust op cognitieve ontwikkeling en cijfers, waardoor het welzijn van jongeren naar de achtergrond kan verdwijnen.

Sociaal-emotioneel leren: een preventieve aanpak

Sociaal-emotioneel leren biedt een mogelijke oplossing om jongeren te ondersteunen bij het omgaan met stress en het ontwikkelen van veerkracht.

Wanneer er aandacht wordt besteed aan het versterken van vaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfregulatie, empathie, communicatie en probleemoplossend vermogen, leren jongeren zichzelf en anderen beter begrijpen. Ze ontwikkelen niet alleen meer zelfvertrouwen, maar voelen zich ook meer verbonden met hun klasgenoten. Dit gevoel van veiligheid en verbinding is cruciaal om burn-out te voorkomen

Wat kunnen scholen en ouders doen?

Scholen kunnen een belangrijke rol spelen in het bevorderen van sociaal-emotioneel leren door het integreren van dergelijke programma’s in het curriculum. Hierdoor komt er niet alleen meer aandacht voor het welzijn van leerlingen, de kans is ook groot dat er meer veiligheid en verbinding op school ontstaat door het openen van gesprek. Leerlingen zullen ontdekken dat ze er niet alleen voor staan. Ouders kunnen thuis ook bijdragen door een open dialoog te voeren over emoties en het normaliseren van gevoelens van stress en angst.